Ți-ai deschis o nouă afacere și dorești să știi cum să faci marketing corespunzător? În acest articol îți prezint 17 sfaturi de marketing digital, ideale pentru orice antreprenor aflat la început de drum.
Să începem!
Antreprenoriatul nu-i o muncă tocmai ușoară, dar cu siguranță este o muncă plăcută deoarece, să fim serioși, cine naiba își deschide o afacere într-un domeniu care nu îi place? Cred că acesta este și unul din farmecele antreprenoriatului, faptul că, de bine, de rău, oferi o șansă unei idei sau a unui vis de-al tău care crezi sau ești convins că va funcționa.
Acum, probabil știi și tu, sunt muulte lucruri de făcut ca și antreprenor, și e al naibii de greu (dacă nu chiar imposibil) să faci totul de unul/una singură: contabilitate, gestiune marfă (unde e cazul), prospectare piață, vânzări, marketing, analize, recrutare.. și câte și mai câte. Și, pe lângă asta, mai ai și de lucru efectiv: crearea sau întreținerea produsului, prestarea serviciilor etc.
Bun, am înțeles amândoi că sunt multe și poate, din fericire, ai ales să îți bați capul doar cu o parte dintre lucruri. Adică să te ocupi doar la ceea ce te pricepi mai bine în afacerea ta, iar restul să delegi la cine se pricepe. Un început promițător.
Acum, dacă tot am ajuns la capitolul marketing digital, să vedem dacă aceste sfaturi îți vor surâde:
1. Creează un plan de afaceri solid
Majoritatea antreprenorilor evită sau sar peste această etapă. Ideea e că nu ai nevoie de o lucrare de doctorat. Planul de afaceri poate fi destul de simplist și succit. Este cea mai simplă metodă prin care poți face pe cineva să îți înțeleagă conceptul afacerii. Totodată, te va ajuta și pe tine să înțelegi mai bine afacerea.
Acest plan include:
- sumarul afacerii și descrierea ei (viziune, misiune, obiective, modelul de business, caracterul inovativ al afacerii)
- analiza pieței și strategie (PESTLE, 5 Forțe, Analiză competitivă – caută pe Google detalii)
- planul de marketing și de vânzări (segmentele de piață vizate, analiză SWOT, mixul de marketing, strategia de vânzări)
- planul de management și organizare (echipa, operațiunile, uneltele, echipamentele, tehnicile, metodele etc.)
- planul financiar (bugete, cash-flow)
- planul de risc și planificarea afacerii
Toate acestea au legătură cu marketingul digital, deoarece marketingul se face în funcție de afacere, nu inves.
2. Alege colaboratorii și formează-ți echipa
În funcție de bugetul de care dispui, poți să îți creezi propria echipă, angajând oamenii potriviți, sau poți opta prin întemeierea unor relații de parteneriat cu diferite afaceri, freelanceri, agenții etc.
Această etapă este una importantă și o poți face încă de la început. După cum am specificat, nu ai cum să le știi pe toate la început de drum. Așadar, alege să colaborezi cu oameni buni din diferite domenii, pentru a-ți face viața mai ușoară.
Nu e obligatoriu să stabilești aceste relații chiar de la început. Pe parcurs ce vei avea nevoie, o să apară noi colaborări și vei crește treptat.
În funcție de alegerile pe care le faci, poți începe o colaborare cu Vincit, optând pentru unul din serviciile noastre.
3. Definește conceptul de brand a afacerii tale
Pune la punct brand-ul afacerii înainte de a începe treaba. Prin brand mă refer la:
- numele brandului și motto-ul (fă un research și asigură-te să nu fie luate numele sau domeniile web .ro sau .com)
- imagine vizuală: logo, paleta de culori, forma, fonturile,
- tonul vocii și vocabularul
- poziționarea
Dacă ai nevoie de un brand bine pus la punct, contactează-ne acum! Avem parteneri specialiști care cu asta se ocupă zi de zi!
4. Creează o strategie de marketing bine pusă la punct
Strategia de marketing este baza de la care pornește afacerea ta și include:
- un plan de marketing (brainstorming, research, definire KPIs, customer journey, setarea unui funnel de vânzări etc.)
- definirea clientului ideal (cum crezi sau cum știi că arată clientul tău ideal)
- setarea obiectivelor de marketing
- definirea uneltelor potrivite cu care vei lucra
- revizuirea imaginii create în piață până în prezent (inclusiv brandul tău personal)
- audierea și planificarea campaniilor media
- aducerea afacerii la viață
5. Demarează lucrările pentru apariția în mediul digital online
După ce ai definit brand-ul și ai toate planurile gata (sau chiar pe măsură ce începi să le faci), următorul nostru sfat este să începi să îți faci apariția în mediul online:
- creează un website de prezentare a afacerii (sau a platformei, depinde de modelul tău de business pe care l-ai ales)
- aici poți opta în a-ți face singur website-ul (în acest caz îți recomandăm cursul nostru de creare de website)
- sau poți opta la serviciile noastre de creare website
- creează paginile de social media: Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, Twitter, Pinterest, Youtube (creează-le pe toate să fie acolo, chiar dacă nu le vei folosi pe toate; e important să le ai „rezervate” pe numele afacerii tale)
- creează profilul de Google My Business
6. Începe procesul de creștere a vizibilității brand-ului
Aici poți opta pentru creșterea paginilor de social media, atât organic cât și prin campanii de promovare.
În ambele situații, ai nevoie de conceperea unor postări care să pună în evidență valorile și beneficiile pe care le aduce afacerea ta, publicului țintă:
- crearea unor vizualuri specifice care să atragă atenția (poți opta pentru serviciile noastre de creație digitală)
- crearea unor texte adresate publicului țintă, care să genereze acțiuni: abonări, vizite pe website, achiziții, engangement, etc.
Organic:
- distribuie postările pe story și în grupuri de Facebook, Reddit, Telegram, WhatsApp, Discord etc.
- creează conținut video (TikTok, Reels, Youtube Shorts) în care să vorbești despre afacerea ta
- invită prietenii să dea like la pagină
Plătit:
- creează campanii de creștere a numărului de followeri și a impresiilor pe paginile de social media
Totodată, poți opta pentru creșterea traficului pe website-ul afacerii tale, tot așa: organic sau plătit:
- organic: prin optimizarea motoarelor de căutare (SEO)
- plătit: prin crearea unor campanii plătite pe Google
Vezi articolul: CUM SĂ ATRAGI TRAFIC ORGANIC PE WEBSITE CU O STRATEGIE SEO IMBATABILĂ
7. Vorbește despre produsele sau serviciile tale pe grupuri în care se află publicul tău țintă
Dacă afacerea ta este B2B, intră pe grupuri de business și încearcă să atragi interese și lead-uri de acolo.
Dacă ai un produs de vânzare, intră pe grupuri unde se află persoanele la care te adresezi și începe să faci reclamă.
8. Înscrie-ți afacerea pe toate website-urile de anunțuri gratuite
O metodă bună, pe care puțini antreprenori la început de drum o folosesc (probabil ori din neștiință, ori din comoditate), este aceea de a-ți înscrie afacerea în cât mai multe locuri:
ex: Poți să îți înscrii afacerea gratuit pe TripAdvisor (dacă ai un local, un restaurant, un hotel etc.)
Iată ce ai putea face:
- caută pe Google liste cu website-uri de anunțuri atât din județul tău, cât și din alte județe, sau chiar din afara țării
- înscrie-ți website-ul peste tot și stabilește minimul de branding care îți este pus la dispoziție (adaugă o imagine de profil, câteva imagini/grafice legate de afacerea ta, o mică descriere și un link care să te trimită pe website-ul tău)
Unele website-uri sunt deținute chiar de instituții publice. Asigură-te că ești în cât mai multe locuri!
9. Creează conținut care să ajute potențialii clienți cu răspunsuri pentru întrebările lor
Prin conținut care să ajute, mă refer la acel conținut media pe care îl pui pe rețelele de socializare.
Fă o listă cu întrebări pe care presupui că le pot avea pontețialii tăi clienți și răspunde acestor întrebări.
Fii creativ și vino cu soluții vizuale și utile care să „încălzească atmosfera”.
Nu te gândi doar la vânzări!
Dacă 100% din postările tale pe social media sunt doar despre vânzare, s-ar putea să te alegi cu mai puține vânzări.
În planul tău de social media marketing, ar trebui să ai conținut împărțit în mai multe secțiuni, cum ar fi:
- conținut educativ/informativ
- conținut cu oferte/promoții/vânzare
- conținut cu știri/noutăți
- conținut de „entertaining”/can-can/showbiz
10. Creează materiale utile pentru publicul tău țintă
Gândește-te ce ar avea nevoie audiența ta să știe despre ceea ce ai tu de oferit? Dacă ai un serviciu, asigură-te că le oferi un mic ghid despre serviciul tău, despre ce presupune el. Ceva util care să ajute.
Oferă acest ghid, raport sau informație gratuit și asigură-te că te adresezi publicului tău țintă!
Făcânt acest lucru, oamenii îți vor rămâne recunoscători și vor fi mult mai interesați de o colaborare cu afacerea ta, sau mult mai interesați de produsele tale.
Dacă ai produse de vânzare, asigură-te că le oferi videoclipuri educative despre cum se poate folosi eficient produsele tale.
Fă un mic braindstorming și gândește-te la toate aceste aspecte!
Procesul de achiziție nu are loc mereu instant. Oamenii sunt destul de reticenți la început, iar scopul tău ar trebui să fie să minimalizezi scepticismul, oferind cât mai multe dovezi care să ateste faptul că afacerea ta este alegerea potrivită.
11. Pornește campanii de remarketing
Campaniile de remarketing sunt acele campanii adresate publicului „cald” și „fierbinte”.
Ce înseamnă public „cald” și „fierbine”?
Aici mă refer la persoane care au avut interacțiune cu brand-ul tău, care au auzit de afacerea ta, care au preluat sau consumat materialele tale și chiar cei care au cumpărat ceva!
O campanie de remarketing se adresează acestor categorii de persoane și au diferite scopuri:
- dorim să anunțăm lansarea unui nou produs/serviciu
- dorim să mărim numărul de conversii (ex: anunțăm o ofertă limitată și afișăm reclama doar celor care au auzit de noi)
- dorim să informăm lumea cu privire la una din realizările noastre (ex: câștigarea unei competiții importante din domeniul nostru)
Astfel de campanii se pot face pe orice platformă de promovare și trebuie setate cu multă grijă pentru a fi eficiente la maxim!
Apelează la serviciile Vincit de Advertising pentru a avea și tu astfel de campanii!
12. Oferă promoții unice și limitate
Uneori poți spori numărul de achiziții prin oferte și promoții limitate. Aici toată lumea a auzit de celebrul ”Black Friday”, sau „Hai să scumpim toate produsele ca apoi să le vindem redus cu același preț day”.
Ei bine, aici trebuie să ții cont de câteva aspecte psihologice:
- raritate: stocurile limitate sau ofertele unice se vând într-o măsură mult mai mare
- limitare în timp: oferta trebuie să fie valabilă pentru puțin timp, altfel nu va fi de impact. Cu cât timpul e mai scurt, cu atât emoția crește, iar oamenii vor reacționa impulsiv. Cu cât le oferi mai mult timp de gândire sau le permiți să „amâne decizia”, cu atât își vor da seama că poate e irațional ceea ce fac și nu vor mai cumpăra.
- frica de a nu pierde: oricâte beneficii ai avea de oferit, frica și emoțiile negative au cel mai rapid și eficient efect când vine vorba de vânzări.
13. Asigură un audit și o revizuire periodică a tuturor elementelor afacerii tale
După ce ai website-ul finalizat și ai început „treaba” pe marketing, alocă din când în când timp să revizuiești și să îmbunătățești. La început nimic nu poate fi perfect: nici campaniile, nici website-ul, nici mesajele de marketing, nici prețurile, nimic.
Ele se îmbunătățesc constant, zi de zi.
Este mult mai bine să îmbunătățești zilnic decât să încerci să obții totul „dintr-un foc”.
La toți clienții noștri am ajuns la rezultate pozitive după o perioadă de muncă și eforturi consecvente.
Optimizarea, adaptarea și consecvența pe o perioadă lungă de timp reprezintă cheia succesului în orice afacere.
14. Folosește-te de puterea email marketing-ului pentru a menține prospecții activi
Email marketing-ul este considerat „Regele” când vine vorba de vânzări.
Acest tip de marketing nu se bazează doar pe mesaje și email-uri în care te întreabă cineva de „sănătate”.
El este foarte util în orice tip de afacere online, în special la magazinele online, unde, dacă este totul setat bine, ai șanse să mărești rata de conversie de până la 10 ori!
Citește articolul nostru despre email marketing pentru a vedea câteva statistici importante.
Email marketing-ul este foarte convenabil deoarece:
- costurile sunt relativ mici: pentru 1000 de abonați plătești undeva la 9 euro lunar și poți trimite email-uri nelimitate
- poți trimite email-uri în funcție de diferite criterii: timp, locație (fus orar diferit), ce acțiuni a realizat utilizatorul în trecut
- poți crea grupuri și segmente de clienți în funcție de datele demografice, nevoi, acțiuni realizate în trecut, interese etc.
15. Obține recenzii pozitive
Recenziile sunt binevenite când ai o afacere online.
Nu ruga prietenii și familia să îți lase recenzii, deoarece acelea sunt considerate recenzii „fake”.
De preferat, încearcă să obții recenzii și testimoniale reale de la clienții tăi și să te folosești de acestea pentru a-ți întări imaginea afacerii în mediul online.
16. Colaborează cu specialiști de încredere
La început costurile s-ar putea să ți se pară relativ mari (depinde de situația financiară a fiecăruia) și s-ar putea să fie mai convenabil să faci tu singur o parte din lucruri sau să îți iei un freelancer ca ajutor înainte să apelezi la serviciile unei agenții de marketing.
Depinde de obiectivele tale și de cum vezi afacerea ta pe termen lung.
Important este să alegi colaboratori care să fie specialiști și să fie oameni de încredere, oameni pe care te poți baza indiferent de problemele pe care le întâmpini pe parcurs.
Specialist = persoană cu experiență vastă într-un domeniu care are un portofoliu activ și care asta face zi de zi.
17. Implică-te și acționează zilnic
Nu aștepta ca lucrurile să cadă din cer. Chiar dacă ai angajat oameni care să lucreze în locul tău, amintește-ți că tu ești cel căruia îi pasă cel mai mult de afacerea ta și de visul tău. Oamenii buni te vor ajuta și te vor sprijini în călătoria pe care ai ales-o, însă ei au nevoie de un lider, de un om hotărât care să fie „cu picioarele pe pământ” și să ofere încredere zi de zi!
Dacă tu nu ai încredere în ideea ta, nu te aștepta ca alții să aibă. Oamenii cu care vei lucra se vor baza pe ideea ta și vor face ce e de făcut. Dacă vor greși sau nu vor da randament, trebuie să îți asumi vina și să iei atitudine și decizii! Aici tu ești șeful/șefa. Tu ești liderul. Tu ești căpitanul bărcii și tu știi cel mai bine încotro de îndrepți.
În această călătorie minunată pe care ai ales să o începi, bucură-te de proces! Învață din greșeli, apreciază și fii recunoscător pentru ceea ce ai și continuă să mergi înainte, indiferent de cât de greu poate să fie.
Acestea au fost cele 17 sfaturi de marketing digital pentru antreprenori la început de drum. Mult succes!