Marketing Digital. Unul dintre acele cuvinte pompoase și fancy adoptate din limba engleză care începe să intre în vocabularul nostru de zi cu zi și pe care îl folosim să părem „deștepți” la întâlnirile de business sau atunci când cineva ne întreabă: cu ce te ocupi? Cu digital marketing.

Poate o întrebare mai bună ar fi: Ce este Digital Marketing?

sau

De ce ai nevoie de Marketing Digital?

Cu ce ne ajută marketingul digital?

Putem trăi fără marketing digital?

Are vreo relevanță afacerea mea fără marketing digital?

Unde găsesc o explicație coerentă, corectă și simplă despre marketing digital ca să înțeleg ce e, cum funcționează, care sunt etapele marketingului digital și așa mai departe?

Fără alte introduceri, îți spun atât. Ai nimerit unde trebuie.

În acest articol de blog vei găsi întreaga explicație, nu doar a termenului în sine ci a întregii industrii. Și crede-mă când îți spun că avem multe de discutat pe această temă.

Ești pregătit pentru lectură?

Să începem!

Ghid complet despre Marketing Digital

Cuprinsul Ghidului:

  1. Ce este marketingul digital?
  2. Scurt istoric despre marketingul digital
  3. De ce am nevoie de marketing digital?
  4. Diferența dinre marketingul digital online și marketingul digital offline
  5. Marketing digital offline
  6. Marketing digital offline îmbunătățit
  7. Marketing digital prin radio
  8. Marketing digital prin TV
  9. Marketing digital prin telefon
  10. Marketing digital online
  11. SEO – Search engine Optimization
  12. SEM – Search Engine Marketing
  13. Content Marketing – Marketing digital prin conținut
  14. SMM – Social Media Marketing
  15. PPC – Pay per Click Advertising
  16. Affiliate Marketing
  17. Email Marketing

1. Ce este marketingul digital?

ce este marketingul digital
Ce este marketingul digital?

În primul rând, ce e marketingul? Conform Asociației Americane de Marketing (AMA) marketingul este activitatea, setul de instituții, și procesele de creare, comunicare, livrare și schimb de oferte care aduc valoare pentru consumatori, clienți, parteneri și întreaga societate în general.

Ex: Vrei să trimiți o scrisoare și nu ai cu ce să scrii.

Pentru asta s-a creat pixul, apoi s-au creat reclamele la pix pentru a face cunoscută soluția problemei tale ca tu să o poți cumpăra. Și astfel tu obții valoare în schimbul banilor tăi. Dar noi vorbim despre marketing digital. Așadar…

Marketingul digital cuprinde toate eforturile de marketing care utilizează un dispozitiv electronic și un mediu online, prin intermediul internetului, cu scopul de a promova, cunoaște, analiza și vinde un produs sau serviciu al unei persoane fizice, firme sau brand.

La un nivel înalt, marketingul digital se referă la a promova ceva prin intermediul canalelor de comunicare digitale, canale precum: motoarele de căutare (ex: Google, Yahoo, Bing etc.), website-uri (ex: www.vincit.ro ), social media (pagini sau grupuri pe Facebook, Instagram, Linkeding, Reddit, Quora, Twitter, Pinterest etc.), Email, Aplicații Mobile și altele.

Utilizând marketingul digital este un prilej potrivit pentru tine sau compania ta să vă faceți cunoscute serviciile, produsele și brand-ul în lumea digitală.

Totuși, ai grijă să nu confunzi termenii.

Marketing digital – cuprinde toate formele de marketing prin intermediul canalelor digitale (marketing online + radio, TV, ecrane, panouri publicitare, tablete etc.)

Marketing online – cuprinde toate formele de marketing care au loc doar prin intermediul internetului (marketing prin intermediul rețelelor sociale, marketing prin motoarele de căutare etc.)

Marketing tradițional – cuprinde toate formele de marketing care nu au loc digital și online (ex: bannere, afișe, flyere, anunțuri în ziare, reclame „de la gură la gură” etc.)

2. Scurt istoric despre marketingul digital

Deși este un termen care a devenit mai popular în lume pe la începutul anilor 2000, marketingul digital este mult mai vechi.

Practic a apărut acum 100 de ani, în anul 1896 când Guglielmo Marconi a fost prima persoană care a creat o demonstrație a unei transmisii publice prin semnale wireless în Anglia. Radio, pe înțelesul tuturor.

De atunci a început să apară radio-ul în toată lumea și evident și primele reclame.

În 12 decembrie 1901 acesta a reușit prima transmisie radio transatlantică.

Anyway, suntem în secolul 21 „era vitezei” și vrem rapiditate, eficiență, automatizare și dacă se poate vrem să stăm și să ne uităm cum totul se întâmplă datorită nouă.

Încă n-am ajuns chiar atât de avansați, dar să revenim la ale noastre. Deci…

Digital Marketing
Digital Marketing

3. De ce am nevoie de marketing digital?

Lasă-mă să îți pun o întrebare: cum ar fi posibil să îți faci compania sau brand-ul tău personal cunoscut în rândul lumii dacă nu ar exista aceste forme de comunicare digitală?

Crezi că e eficient la 7.8 miliarde de oameni (și numărul crește constant) să duci vorba despre produsele sau serviciile tale fără aceste canale?

Ele au apărut dintr-o nevoie. Nevoia pe care oricine din noi o are.

Dacă ești prestator de servicii, ești vedetă, ești antreprenor sau persoană publică, cum faci să îți ajungă mesajul la sute de mii de oameni?

Dar dacă ești în căutarea unui job?

Dacă ai nevoie de un produs sau un serviciu? Cum poți afla de existența lui? Cum știi că ai nevoie de el?

Acu câțiva ani toată lumea vorbea la telefon și trimitea mesaje sau comunica cu ajutorul unui desktop PC.

La un moment dat, a apărut ceva care a revoluționat întreaga planetă: telefonul cu touchscreen.

Nimeni nu era conștient pe atunci că avea nevoie de asta, dar a prins. Și a evoluat neașteptat de repede.

Crezi că ar fi putut avea același impact fără marketing? Fără promovare? Puțin probabil.

Alătură-te grupului nostru de facebook: DIGITAL MARKETING ROMANIA

Diferența dintre marketingul digital online și marketingul digital offline

Acum că am lămurit ce este marketingul digital, să lămurim și diferența dintre marketing digital online și offline.

Marketingul digital online este acel tip de marketing care are loc doar online, adică cu ajutorul internetului.

Aici intră toate formele de marketing online, pritre care: Anunțurile plătite per click (Pay per Click sau PPC) – Anunțuri Google, Anunțuri Facebook, Anunțuri Linkedin etc.; marketing-ul prin conținut, marketingul pe rețelele sociale, marketing-ul afiliat, email marketing, marketing-ul pe motoarele de căutare, marketingul prin optimizarea motoarelor de căutare (SEO).

Marketingul digital offline este acel tip de marketing care are loc în mediul digital dar nu online, adică: marketingul offline îmbunătățit (de exemplu atunci când ești la o cafenea și poți alege din meniu prin intermediul unei tablete puse la dispoziție de cafeneaua respectivă).

Aici intră și reclamele prin intermediul vitrinelor digitale (vitrine media), panourile publicitare digitale etc.

Ca formă de marketing digital offline mai regăsim: Marketingul din Televiziune, de la Radio, prin Telefon.

Vom vorbi în detaliu despre cele 2 forme de marketing digital în cele ce urmează.

Marketing digital offline

Digital Marketing Offline
Times Square New York

Am zis mai sus ce înseamnă acest tip de marketing digital. Hai să vorbim mai multe despre ceea ce cuprinde:

Marketing Offline Îmbunătățit

Aici întâlnim după cum am spus, acele panouri publicitare care pot avea diferite dimensiuni și pot fi afișate în locuri diverse.

Cel mai celebru loc unde se regăsesc astfel de panouri digitale este în Times Square New York.

Care e diferența dintre un panou digital din Times Square New York și unul din Zalău, Cluj?

E ceva la mintea cocoșului.

În New York (înainte de pandemie) circulau în jur de 330.000 de oameni zilnic pe acea stradă, pe când în centrul orașului Zalău putem vorbi de maxim câteva mii.

Închirierea unui panou publicitar digital în Times Square pe an duce un cost de marketing de nu mai puțin de 1 milion de dolari și poate ajunge cu ușurință la 4 milioane.

Panourile publicitare nu sunt singurele care au efect în lumea marketingului digital. Mai există și tabletele, televizoarele, telefoanele, ecranele pe care le regăsim peste tot în centrele comerciale sau la diferite cafenele/instituții etc.

Chiar și în Kaufland există ecrane pe care se afișează constant reclame.

Tu ca și companie poți beneficia de reclamă plătită prin astfel de locații. Cea mai mare problemă pe care o întâmpini este costul și faptul că nu poți măsura exact impactul unui astfel de anunț comercial digital.

Poți estima cam câte persoane intră în magazin zilnic, dar nu poți spune clar câte persoane au văzut acea reclamă și câte dintre acele persoane își mai amintesc ce au văzut în secunda 2 după ce au părăsit locația. E dificil. Dar e o industrie foarte profitabilă.

În special pentru cei care închiriază spațiile publicitare.

Marketing digital prin Radio

Deja au trecut mai bine de 100 de ani de când a luat ființă radio-ul și evident și reclamele.

Conform Forbes Romania în perioada august – decembrie 2019, la nivel național Kiss FM a dominat piața înregistrând 2.590.700 ascultători într-o zi, urmați de Radio Zu cu 1.989.600 apoi Radio România Actualități 1.964.700, Europa FM 1.682.600 și Digi FM 908.200.

Ca și cotă de piață, Radio România Actualități este cel mai ascultat Radio cu cotă de 12.4%.

Poate te întrebi dacă se merită să bagi bani în reclamă la Radio pentru compania ta, cât costă o astfel de reclamă și dacă noi ne ocupăm de astfel de reclame.

Vincit.Ro nu se ocupă de nici o formă de marketing digital offline deoarece toată expertiza noastră este focusată pe zona online, deci nu putem să vorbim în necunoștință de cauză.

Din informațiile noastre, un spot publicitar la radio are costuri începând de la 5 lei la câteva mii de lei.

Prețurile diferă în funcție de audiență, postul radio, data și ora când este difuzat etc.

Când porneși la drum cu astfel de publicitate, ar trebui să menții campaniile active pe o perioadă de cel puțin 30 de zile pentru a avea un efect.

Chiar și așa, poate fi dificil de măsurat o astfel de campanie și considerăm că e potrivită doar în cadrul brand-urilor mari cu bugete semnificative de marketing însă nu putem ști cu exactitate înainte de a testa pe un anumit brand.

Marketing digital prin TV

Publicitatea din Televiziune e clar la un nivel superior față de publicitatea online.

Bugetele de marketing pentru campanii la TV cresc exponențial. În România cel mai des întâlnim reclame la Pariuri și Medicamente, asta deoarece publicul țintă care se uită la TV este ținta acestor 2 mari industrii.

Noi credem că TV-ul încă mai are șanse de viață o perioadă până când oamenii încep să își dea seama că pot vedea ce vor ei direct online, fără să aștepte să primească informația.

Sunt reclamele TV încă potrivite pentru marketingul afacerilor? Depinde.

Reclamele TV nu sunt foarte specifice. Acestea sunt mai generale și se adresează unui public mai larg.

Poate te întrebi cât înseamnă un spot publicitar la TV? În anul 2019 investițiile în publicitate TV au reprezentat 64% din totalul bugetului alocat pe publicitate (totalul cuprinde publicitate TV, online, radio, outdoor și print). De ce e atât de mare cota de piață a publicității TV?

Deoarece publicitatea este ieftină. Într-o piață cu 72 de televiziuni în sistemul național de măsurare a audienței, puține stații au posibilitatea să crească prețurile. Dezavantajul îl au televiziunile medii și mici care vând spot-uri cu 15 – 20 euro sau chiar mai puțin, conform libertatea.

Totodată telespectatorii au ajuns să consume reclame de până la 15 minute..

În aceste condiții, ca telespectator se mai rentează să te uiți la TV?

Majoritatea care încă folosesc TV-ul ca principal canal de divertisment, când văd reclame schimbă canalul. Problema e că televiziunile și-au sincronizat reclamele să fie redate în același timp, ceea ce îl obligă cumva pe telespectator să „digere” reclame.

Dar ca firmă cu bugete mici sau medii, se rentează să dai banii pe publicitate TV care e greu de măsurat când poți știi exact unde merge fiecare leuț cheltuit pe reclame și vezi exact impactul, monitorizezi constant statisticile, le îmbunătățești și ajungi să îți scoți investiția și să faci profit?

Partea faină la reclame TV este conținutul. Reclamele sunt chiar calitative și unele se întrec în creativitate. Ceea ce e bine.

În schimb, în mediul online există reclame, dar sunt de scurtă durată; câteva secunde pe Youtube, asta dacă nu plătești 26 de lei pe lună să scapi de orice reclamă… sau dacă nu ai AdBlocker care te mai salvează de reclame.

Marketing digital prin Telefon

Aici jocul se schimbă. Tot mai multă lume folosește smartphone-ul.

Practic 80% din utilizatorii de internet dețin un smartphone și din 2014 numărul oameniilor care accesează internetul de pe telefon au depășit numărul celor care folosesc desktop PC sau laptop.

Referindu-ne la partea de marketing digital offline, cum putem ajunge la clienții noștri prin intermediul unui telefon? Prin apel telefonic și mesaje text, evident.

Aici există diferite strategii de marketing prin care poți aborda clienții noi și vechi.

Iată câteva dintre ele:

Cold calling

Cold calling înseamnă să suni pe cineva pentru prima dată și încerci să obții ceva de la ei.

În marketing am definit clienții astfel:

  • clienți reci:
    • acei clienți pe care nu îi cunoști dar nici ei nu te cunosc. Practic ei sunt potențialii tăi clienți deoarece încă nu au ajuns în stadiul în care să cumpere ceva de la tine. Pe ei îi abordezi într-un anume fel și trebuie să ai foarte mare grijă cu ei altfel riști să îi pierzi.
    • Există numeroase tehnici de marketing prin care poți acapara astfel de clienți.
    • De exemplu în relațiile B2B (dintre firme) poți apela o firmă la numărul de telefon afișat pe website pentru a oferi soluțiile tale. Aici e simplu să găsești contacte deoarece firmele își afișează numărul de telefon sau adresa de email.
    • Pentru a afla ușor diferite numere de telefon în funcție de industrie, poți accesa website-ul listăfirme.ro de unde poți achiziționa un abonament care să îți ofere acces rapid și simplu la datele de contact ale firmelor. Asta e o variantă prin care poți obține date de contact. Mai sunt zeci de alte variante și website-uri de acest gen.
    • Problema intervine la servicii B2C deoarece nu poți suna oamenii fără acordul lor din cauza regulilor GDPR. Aici ar trebui să reușești să îi faci pe ei să te contacteze prin reclame sau alte metode.
  • clienți calzi:
    • acei clienți care au luat deja legătura cu tine, cunosc date despre compania ta, știu cu ce te ocupi și ce ai de oferit dar încă un au cumpărat nimic.
    • pe acești clienți îi poți suna deoarece ai deja datele și consimțământul lor. Aici depinde doar de tine, de tehnicile tale de persuasiune pe care le folosești și de valoarea pe care o poți oferi clientului în schimbul a ceva
  • clienți fierbinți
    • acei clienți care au cumpărat un produs sau serviciu de la tine și dorești să le vinzi în continuare și să îi menții aproape de tine
    • pe acești clienți trebuie să te focusezi să îi loializezi, să îi menții activi și să obții și altceva de la ei, de exemplu: feedback pentru serviciile prestate/produsele cumpărate în vederea îmbunătățirii satisfacției lor, recenzii sau poți să obții alte lead-uri cu ajutorul lor

Câteva statistici despre „cold calling”:

  • 57% dintre cumpărători preferă ca oamenii de vânzări să îi sune direct, potrivit unui studiu cuprinzător Rain Group
  • Aproximativ jumătate din toți directorii și managerii preferă apelul, de asemenea, 69% dintre cumpărători au acceptat un apel de la noi agenți de vânzări în ultimele 12 luni
  • 82% dintre cumpărători acceptă întâlnirile atunci când oamenii de vânzări îi contactează
  • Când este un moment bun? Cea mai timpurie parte a procesului de cumpărare: 71% spun că vor să audă vânzătorii atunci când caută idei pentru a obține rezultate puternice în afaceri
  • Un studiu DiscoverOrg a descoperit că 75% dintre potențialii din anumite industrii au participat la un eveniment sau au programat o întâlnire bazată pe e-mail sau apeluri reci
  • Numărul ideal de apeluri pentru a câștiga vânzarea: 6, conform cercetărilor Velocify. Mai puțini de atât și oamenii de vânzări ar putea să nu acopere suficient teren. Mai mult decât atât și întoarcerea sa în timp și efort
  • Cu toate acestea, 50% dintre clienți potențiali nu primesc niciodată un al doilea apel rece de la vânzători, a constatat un alt studiu Velocifiy

Bun, să presupunem că la telefon te confrunți cu multe refuzuri sau unii nici nu răspund când văd un număr de telefon străin. Revenim la Mesaje!

Marketingul prin Mesaje Telefonice

Când primești un mesaj (altul decât cel de la compania de telefonie mobilă), îl deschizi și îl citești, corect?

Dacă la email-uri rata de deschidere în medie este de 21.33% conform Mailchimp, ei bine la SMS rata de deschidere și vizualizare este de 98%! E demențial cât de neexploatat este acest canal de comunicare.

Hai să vedem mai multe detalii despre acest canal și câteva statistici reale:

  • Marketingul textului este incredibil de eficient, cu rate de deschidere prin SMS de până la 98%.
  • Primele trei motive pentru care specialiștii în marketing spun că le place să utilizeze marketingul prin SMS sunt: pentru că au o audiență mai mare, pentru angajamentul consolidat al clienților și din cauza ratelor ridicate de deschidere.
  • Bazele de date SMS cresc cel mai mult în timpul sezonului de cumpărături de sărbători, cu o medie de 41%.
  • 44% dintre specialiștii în marketing utilizează un software de marketing SMS pentru a automatiza și a trimite campaniile de marketing prin SMS direct clienților lor.
  • Ratele de clic prin SMS pentru mărcile de comerț electronic pot ajunge până la 36%.
  • Deși marketingul prin SMS poate să nu fie încă un domeniu aglomerat, va deveni competitiv. 61% dintre comercianți și-au mărit bugetele de marketing prin sms în 2020.
  • 62% dintre specialiștii în marketing intervievați spun că viteza de livrare este cel mai mare beneficiu al marketingului prin SMS.
  • Mesageria SMS este una dintre cele mai rapide modalități de a ajunge direct la consumatori. 60% dintre consumatori spun că au citit un text în 5 minute de la primire.
  • Spre deosebire de majoritatea canalelor de marketing, marketingul prin SMS este încă un secret cel mai bine păstrat. 61% dintre specialiștii în marketing nu folosesc încă marketingul prin SMS.
  • 33% dintre destinatarii de SMS-uri reacționează la CTA-uri în mesajele de marketing SMS, iar 47% dintre aceștia ajung să cumpere.
  • Marketerii care utilizează trei sau mai multe canale în campaniile lor au o rată de achiziție și implicare cu 250% mai mare decât cei care utilizează campanii cu un singur canal.

Te gândești de 2 ori înainte să încerci acest canal?

Totul trebuie testat, evident.

Să vedem câteva tactici despre marketing digital prin SMS

  1. Oferă stimulente: oferă clienților cupoane de reducere sau oferte. Acest lucru îi va face pe clienții tăi să se simtă că fac parte dintr-un club sau o comunitate secretă.
  2. Păstrează mesajele scurte și la obiect: Peste 90% din toate mesajele SMS sunt citite în decurs de 3 minute, făcându-l o modalitate intimă de a te conecta cu clienții. Cu doar 160 de caractere de utilizat, asigură-te că mesajul tău este exact și oferă valoare ridicată, astfel încât clientul să fie motivat să răspundă pozitiv.
  3. Un link clar și simplu care să-l îndrume pe client acolo unde vrei, de exemplu un link de unde își poate prelua cuponul de reducere, un link spre un produs exclusiv, un link spre o pagină de înregistrare într-o tombolă.
  4. Integrează MMS (Multimedia message service): dacă nu-ți ajung 160 de caractere, folosește MMS pentru a trimite și imagini și lucruri vizuale despre compania ta, inclusiv videoclipuri de pe youtube.
  5. Include mai multe link-uri către website/social media pentru a-i determina pe clienți să rămână captivați de afacerea ta online.
  6. Oferă încurajări: trecem printr-o perioadă dificilă – coronavirus – poți trimite mesaje de încurajare iar clienții se vor simți bine și vor vorbi despre asta și cu alte persoane.
  7. Când faci un text, fă-l să pară exclusiv. Fă clienții să se simtă speciali. Adaugă-le numele lor în mesaje.
  8. Promovează-ți alte campanii cu ajutorul mesajelor text.
  9. Pune întrebări, fă-i să participe la chestionare: e o modalitate bună să înveți mai multe lucruri despre clienții tăi pentru a ști exact cum îi poți ajuta.
  10. Trimite mesajele la timpul potrivit. Dacă le trimiți mesaje noaptea, cel mai probabil dimineața când se vor trezi vor ignora mesajul. E bine să îi prinzi în momentul în care butonează ceva pe telefon deoarece atunci sigur vor deschide mesajul.

Mai multe detalii despre marketingul digital offline pe website-ul Appinstitute.

Digital Marketing Online

Marketing digital online

Deja cunoști diferența. Acest marketing poate fi numit simplu: marketing online, fără să mai adăugăm „digital” între cuvinte.

Definiția marketingului digital online:

Marketingul online este un set de instrumente și metodologii utilizate pentru promovarea produselor și serviciilor prin internet.

Marketingul online include o gamă mai largă de elemente de marketing decât marketingul tradițional de afaceri datorită canalelor suplimentare și a mecanismelor de marketing disponibile pe internet – conform Techopedia.

Definiție – Ce înseamnă marketing online?
Marketingul online este un set de instrumente și metodologii utilizate pentru promovarea produselor și serviciilor prin internet.

Marketingul online include o gamă mai largă de elemente de marketing decât marketingul tradițional de afaceri datorită canalelor suplimentare și a mecanismelor de marketing disponibile pe internet.

  • Marketingul online poate oferi avantaje precum:
  • Creșterea potențialului afacerii
  • Reduce cheltuielile
  • Oferă comunicări elegante
  • Oferă un control mai bun asupra datelor
  • Serviciul îmbunătățit pentru clienți
  • Oferă avantaj competitiv
  • Ajută în automatizarea proceselor

Marketingul online este, de asemenea, cunoscut sub numele de marketing pe internet, marketing pe web sau marketing digital online.

Include mai multe ramuri, cum ar fi marketingul pe rețelele sociale (Social Media Marketing – SMM), optimizarea motoarelor de căutare (Search Engine Optimization – SEO), publicitatea pay-per-click (Plata per clic – PPC) și marketingul pe motorul de căutare (Search Engine Marketing – SEM).

Marketingul digital online te ajută să îți faci cunoscută afacerea sau brandul personal în rândul lumii datorită ușurinței de navigare pe internet.

Ai o firmă?

Ai un brand pe care dorești să îl dezvolți? Ai un produs sau oferi anumite servicii? Sau vrei pur și simplu să te faci cunoscut în rândul lumii? Ai o campanie electorală sau vrei să vinzi ceva?

Marketingul online asta face. Te ajută să te expui în fața lumii. Și prin lume nu mă refer la aria mică de cunoștințe pe care le ai, ci o arie cât mai extinsă, poate chiar globală.

Exact.

Marketingul digital online te poate ajuta să fii văzut, auzit și cunoscut acolo unde nici nu știai că poți ajunge.

Dacă vrei ca mesajul tău să fie ascultat de persoane din sudul Africii, poți. Dacă vrei să comunici o campanie pe Mexico, poți. Te poți adresa oricui vrei, oricând vrei și cum vrei.

Uneltele folosite în marketingul digital online sunt exterm de numeroase și pot fi foarte complexe.

Agențiile de marketing și specialiștii în marketing cunosc foarte bine uneltele digitale și știu să le exploateze perfect pentru a reduce la maxim cheltuielile și pentru a obține rezultate valoroase pe care oricine și le-ar dori.

Marketingul digital online se face cu cap, pe baza unor strategii și obiective și calcule bine definite.

Atunci când bagi 1000 de lei în reclame, te aștepți înainte de toate să nu risipești banii, adică să îți scoți investiția, iar apoi să ieși pe plus, să faci profit.

Oamenii văd reclamele simplu și au impresia că e ușor. În realitate trebuie gândite niște procese pas cu pas, apoi realizată implementarea.

Ce urmează acum?

Urmează să discutăm despre modalitățile de a face marketing digital online, astfel:

  1. SEO – Optimizarea motoarelor de căutare (Search Engine Optimization)
  2. SEM – Search Engine Marketing
  3. Content Marketing
  4. Social Media Marketing
  5. Pay per click advertising
  6. Affiliate Marketing
  7. Email Marketing

SEO – Optimizarea motoarelor de căutare în Marketing Digital

Bruh, SEO. Un cuvânt tot mai cunoscut prin lumea marketingului digital. Vom discuta pe scurt despre SEO ca să îți faci o idee despre ce este, de ce ai nevoie de el și cum poți să îl folosești în favoarea ta.

Ce este SEO?

SEO vine de la „search engine optimization”, adică optimizarea motoarelor de căutare.

Ce sunt acelea motoare de căutare? Sunt acele căsuțe în care cauți cuvinte cheie, proproziții sau fraze pe internet și primești un rezultat.

De exemplu, Google are cel mai puternic și folosit motor de căutare și se află chiar pe pagina google.com. Practic acolo oamenii își găsesc răspunsurile la orince întrebare.

Ce alte motoare de căutare mai sunt?

Mai există numeroase motoare de căutare dar nu la fel de utilizate, de exemplu: Yahoo, DuckDuckGo, Bing etc.

De ce nu sunt la fel de utilizate precum Google?

Deoarece Google și-a creat o reputație foarte bună în rezolvarea problemelor.

Google este o corporație enormă care deține miliarde de date despre tot ce se întâmplă în mediul online. Milioane de website-uri, statistici, informații le poți găsi pe Google. Acum, ce are Google atât de special?

Dacă știi cum să scrii cuvintele cheie potrivite pe Google, poți găsi răspuns la toate întrebările tale.

Acele răspunsuri nu sunt create de Google, ci de alți oameni sau instituții. Unii experți, alții amatori.

Cert este că pe Google îl interesează să îți ofere cele mai relevante rezultate pentru tine ca utilizator. Adică dacă cauți înghețată, va face tot posibilul să îți ofere acele website-uri cu informații despre înghețată sau chiar magazine online de unde poți cumpăra înghețată.

Cu cât ești mai specific în căutarea ta pe Google cu atât vei primi răspunsuri tot mai relevante datorită asocierii cuvintelor cheie introduse.

De exemplu, dacă cauți: top 5 înghețate de vanilie și zmeură, vei primi rezultate mult mai specifice.

Cuvintele cheie sunt doar câteva din miile de asocieri pe care le face Google cu nevoie tale unice. Fiecare om e unic și are un „profil”. Google cunoaște website-urile și informațiile care îți plac și se străduie (și reușește) să îți ofere răspunsuri pe baza a mii de criterii ce țin de tine ca individ.

Ca să înțelegi mai multe despre cât de multe știu marile corporații despre tine, te invit să vizualizezi acest film care descrie într-un mod adevărat, exagerat și dramatic ceea ce se întâmplă în mediul digital online:

De ce avem nevoie de SEO în Digital Marketing?

Păi, pe de o parte am văzut ce înseamnă rezultatele căutărilor din perspectiva unui utilizator. Acum vom dezbate din perspectiva unui comerciant sau entități juridice.

Ca să apari în rezultatele căutărilor în urma cuvintelor cheie introduse de către o persoană, e nevoie să îți optimizezi website-ul pentru asta, altfel, pe scurt, nu te găsește nici dracu.

Potențialul cel mai mare al unui website de a genera milioane de vizite stă în mulți factori cheie, dar în mare parte stă atârnat de SEO.

Ca să fii vizibil pe primele rezultate ale căutărilor din Google pe un anumit domeniu (de ex: cineva caută haine de piele bărbați – domeniul fashion) ai nevoie de o optimizare a website-ului.

Prezența exclusivă pe Facebook/Instagram sau alte rețele sociale îți RUINEAZĂ potențialul de a deveni cu adevărat cunoscut.

Ai nevoie de o prezență puternică în online, adică de un website care să facă conexiunea între toate celelalte canale.

Iată câteva motive pentru care avem nevoie de SEO:

  • de multe ori căutările organice (când cineva tastează cuvinte generale pe google și le apare website-ul tău) generează cele mai multe vizite pe website, adică cel mai mult trafic
  • oferă credibilitate și încredere deoarece un website care e afișat printre primele căutări înseamnă că e un website bun
  • un SEO bun înseamnă o experiență a utilizatorului mai bună. Dacă ai SEO făcut ca la carte, oamenii vor intra în număr mai mare la tine pe website, vor naviga cu plăcere pe website și vei genera vânzări.
  • crești rata de angajament și conversiile (adică mai mulți clienți, mai multe lead-uri, mai multe vânzări)
  • nu trebuie să dai bani pe reclame plătite dacă faci SEO și crești sustenabil
  • dacă înțelegi SEO înțelegi mediul online
  • SEO înseamnă o strategie de creștere pe termen lung și nu se face de azi pe mâine
  • dacă nu faci SEO pierzi sume considerabile de bani. De ex: pentru fiecare secundă în plus de încărcare poți pierde 2% din potențialii clienți. Într-un magazin online foarte mare, această pierdere se subînțelege în cifre de sute de mii de euro.

Poți citi mai multe despre SEO aici. Noi am creat un articol cu câteva Strategii SEO impatabile care te vor ajuta foarte mult.

Cum se face SEO în Marketing Digital?

Search Engine Optimization SEO Digital Marketing

Aici vine adevărata provocare. Faptul că știi ce e SEO și știi de ce ai nevoie de el nu te vor ajuta prea mult. Ai nevoie să știi CUM să faci SEO ca să fie bine.

Te vom ajuta cu câteva soluții practice:

Înainte de toate te avertizez că e muuuult de vorbit despre SEO și e mult de învățat. Ca antreprenor trebuie doar să știi că ai nevoie de SEO și eventual câteva soluții minime ca să vezi dacă cel pe care îl angajezi sau firma pe care o contactezi fac treabă bună.

În primul rând există 3 tipuri de SEO:

  1. SEO tehnic: ține doar de partea tehnică (back-end) de programare a website-ului. Aici intră link-urile, structurile, robots.txt, meta description și alte nebunii de acest gen.
  2. SEO on page: adică acea parte vizibilă pe care o poate vedea oricine precum conținutul website-ului, cuvintele cheie utilizate, viteza de încărcare și experiența pe care utilizatorul o are cu pagina (dacă e compatibilă cu mai multe device-uri, dacă e organizată logic etc)
  3. SEO off page: adică se referă la link-urile pe care alte website-uri le au și duc spre pagina ta web. Asta ajută la „încredere”. Cu cât ai mai multe link-uri externe care duc spre pagina ta, cu atât câștigi mai multă autoritate.

Ce trebuie să știi despre fiecare?

SEO Tehnic în Digital Marketing

Pentru SEO tehnic, dacă ai un website pe platforma WordPress, te ajută mult un modul (plugin) de SEO care de obicei se găsește gratuit și are variante contra cost în funcție de diferite criterii.

Pentru asta să ai un Yoast SEO sau un Rank Math e suficient. Dacă ai un website custom (făcut de la 0), magazin online sau alt tip de website, trebuie să ai grijă ca firma sau programatorul care îți face website-ul să cunoască toate criteriile tehnice de SEO.

Ai grijă deoarece sunt peste 200 de criterii de care trebuie să țină cont pentru fiecare pagină în parte.

Dacă te interesează să înveți mai multe despre partea tehnică SEO, încearcă direct pe ghidul de la Google.

SEO on-page

Aici trebuie să te asiguri că totul este optim. Dacă ai o companie care vinde huse de telefon, e necesar să ai în conținutul tău foarte multe cuvinte cheie de tipul „huse” și „telefon” și derivatele lor:

ex: huse, huse telefon, huse smartphone, husă, smart huse, huse pentru copii, huse pentru adulți, huse negre, husă neagră etc.

Aceste cuvinte cheie trebuie să se regăsească atât în titluri cât și în subtitluri, link-uri și descrieri.

SEO on page este despre experiența utilizatorului. Asigură-te că paginile tale se încarcă foarte rapid pe orice tip de device (laptop/tabletă/desktop PC/telefon).

Poți vedea mai multe despre viteză și despre cum să testezi website-ul tău în articolul „Secretele verificării vitezei website-urilor au fost dezvăluite”.

Optimizează imaginile (dimensiunea imaginilor să fie de preferat sub 100 kb).

Nu încărca videoclipuri direct pe website deoarece utilizatorul va fi nevoit să descarce sute de MB de video pentru a-l putea reda. Folosește cod embed de pe youtube/vimeo etc.

Învață mai multe despre on-page SEO aici.

SEO off-page

Construirea backlink-urilor se află în centrul SEO off-page. Motoarele de căutare folosesc backlink-urile ca indicații ale calității conținutului legat, astfel încât un site cu multe backlink-uri de mare valoare se va clasa de obicei mai bine decât un site asemănător dar cu mai puține backlink-uri.

Există trei tipuri principale de link-uri, definite de modul în care au fost obținute: link-uri naturale, linkuri construite manual sau linkuri create de sine.

  • Link-urile naturale sunt oferite editorial fără nicio acțiune din partea proprietarului paginii. De exemplu, un blogger din industria alimentară care adaugă un link către o postare care indică fermele de produse preferate este o legătură naturală.
  • Legăturile construite manual sunt achiziționate prin activități deliberate de construire a legăturilor. Aceasta include lucruri cum ar fi să îi determini pe clienți să se conecteze la site-ul tău sau să soliciți influențatorilor să îți distribuie conținutul.
  • Linkurile auto-create sunt create de practici precum adăugarea unui backlink într-un director online, forum, semnătură de comentariu de blog sau un comunicat de presă cu text de ancorare optimizat. Unele tactici auto-create de construire a linkurilor tind spre „Black Hat SEO” și sunt privite de motoarele de căutare.

Cum vezi autoritatea domeniului tău?

Autoritatea domeniului tău o poți descoperi cu unealta creată de Moz. Se numește „MozBar” și este o extensie a browser-ului care odată instalată te ajută să vezi diferite statistici despre website-urile web pe care le vezi în urma căutării pe Google.

În lumea marketingului digital există numeroase unelte care te pot ajuta să găsești cuvintele cheie potrivite sau să faci audit SEO să vezi dacă website-ul tău funcționează optim și are ce trebuie pe el.

Astfel de unelte sunt: SemRush , Ahrefs , KWfinder , Wordtracker , Spyfu și mai sunt multe altele.

SEM – Search Engine Marketing în lumea Digitală

Search Engine Marketing este prietenul lui SEO pe care trebuie să îl plătești.

Adică?

Adică reclamele plătite pe care le vezi în diferite locuri atunci când cauți ceva pe Google sau pe rețelele Google.

În funcție de cuvântul cheie pentru care dorești să plătești ca să apari în primele rezultate (rezultatele contra cost sau cu plată), costurile pot fi semnificativ reduse sau foarte mari până la câteva sute de dolari pentru un singur click!

Pentru a avea afișate reclame plătite pe rețelele Google, trebuie să cunoști foarte bine platforma și facilitățile Google Ads. Este o parte din treaba cu care ne ocupăm noi la Vincit.Ro. Vezi mai multe detalii aici.

Pentru a beneficia cu adevărat de acest canal de marketing trebuie să ai un produs sau un serviciu de oferit.

Atenție! SEM poate fi un adevărat storcător de bani dacă nu știi cum să îl optimizezi.

Pentru SEM ai nevoie în primul rând de cunoștințele teoretice dobândite în urma unui curs Google și a unei examinări în urma căruia poți obține certificatul Google Ads Search care se reînnoiește anual.

Acest certificat este o primă dovadă că înțelegi platforma și cum să o folosești.

Pe măsură ce creezi campanii în Google Ads, vei primi și recomandări de la Google pentru optimizarea campaniilor.

Aici trebuie să te focusezi pe un ROI pozitiv și, evident să obții maximul de valoare la un cost minim.

Mai multe despre search engine marketing aici.

Content Marketing – Marketing Digital prin conținut

Content Digital Marketing

Marketingul de conținut, sau content marketing, este procesul de planificare, creare, distribuire, partajare și publicare de conținut pentru a ajunge la publicul țintă.

Poate stimula factori precum conștientizarea mărcii (brand awareness), vânzări, reach, interacțiuni și loialitate.

De ce e important marketingul digital prin conținut?

  • te ajută să îți educi clienții și potențialii clienți cu privire la produsele și serviciile pe care le oferi
  • sporești conversiile (adică cumpărăturile/achiziția)
  • construiești relații între clienții tăi și afacerea ta ce duc la o loialitate sporită
  • arăți publicului cum produsele și serviciile tale rezolvă provocările cu care se confruntă oamenii
  • creezi un sentiment de comunitate în jurul mărcii
  • te ajută la SEO și la creșterea traficului organic pe website-ul tău

Ce tipuri de content marketing există în lumea digitală?

  • mesaje/actualizări simple ale statusului companiei
  • comentarii pe blog, postări pe forum, postări pe grupuri
  • poze, imagini
  • știri, noutăți, articole de blog
  • slide-uri, Q/A, sondaje, chestionare
  • studii de caz, grafice, informații din presă
  • podcasturi, newslettere
  • elemente vizuale, gif-uri, infografice
  • videoclipuri
  • documente, campanii virale, e-books, cărți, ghiduri

„Content is king, but context is God”

Gary Vaynerchuck

Una dintre cele mai interesante strategii de conținut o are Gary Vaynerchuck.

Gary ne arată cum dintr-un video lung de 1 oră poți crea zeci de materiale pentru toate platformele de marketing digital.

Practic faci un video lung de 1 oră în care vorbești despre un subiect amplu, și din acel video preiei diferite fraze, citate sau idei pentru a crea articole de blog, ebook-uri, newslettere, podcast-uri, poze, imagini și alte tipuri de conținut.

Toate pornind de la aceeași sursă. Cât de simplu!

Marketing-ul prin conținut îți oferă o șansă enormă să te faci văzut, auzit și cunoscut în lumea digitală.

Cum poți folosi marketingul prin conținut sau content marketing în favoarea ta?

Hai să vedem pe cazuri concrete.

Una dintre cele mai bune și eficiente modalități de marketing digital prin conținut este crearea unui blog.

Așa cum te afli acum pe blogul Vincit.Ro, în momentul actual ești făptaș la content marketing. Adică exact acest articol de blog, este un conținut creat cu scopul de a face marketing.

După cum vezi în articolul de față, am folosit tehnicile SEO pe care le-am evidențiat mai sus, pentru a fi sigur că apărem în rezultatele căutărilor pe Google și totodată am scrit ditamai articolul de peste 10.000 de cuvinte (da, 10.000) în care am contribuit la educarea publicului nostru țintă și am oferit foarte multă valoare.

A durat câteva ore bune procesul de creație, împărțit pe mai multe zile, dar am reușit să folosim mai multe tactici de marketing prin concținut în același loc:

  • am folosit imagini și infografice
  • am folosit textul și mesajul informativ și educativ
  • am folosit email marketing și e-books (Cartea Vincit)
  • am folosit comentariile (mai jos poți adăga comentarii și rating la articol)
  • am folosit citate etc.

Cu ce ne-a ajutat?

  • am crescut vizibilitatea paginii în motoarele de căutare și traficul vizitatorilor pe website
  • am informat și educat comunitatea Vincit și vizitatorii
  • am demonstrat expertiza în domeniu (cel puțin la nivel conceptual) doar prin acest articol
  • am promovat diferite servicii pe care le oferim cât și produse sau servicii pe care le recomandăm prin intermediul acestui articol

În momentul actual există literalmente o „erupție” de conținut în toată lumea. Sunt mai multe website-uri și documente informative încât nici dacă am aduna întreaga populație a planetei nu am reuși să asimilăm toată informația.

Într-un Q/A cu experiții de la Google în 2016 (video youtube), vedem conținutul ca fiind unul din top 3 factori ce țin de creșterea ranking-ului în Google. Ceea ce este și logic. Degeaba faci SEO tehnic ca la carte dacă nu ai conținut în pagină.

Etapele Marketingului Digital prin Conținut (Content Marketing)

suport marketing digital prin continut
suport marketing digital prin continut

În marketingul digital prin conținut ne gândim la călătoria pe care o are clientul tău. Această călătorie este reprezentată în mai multe etape:

Etapa 1 – Awareness (Conștientizare)

  • aici intră acel conținut menit să îl facă pe client conștient de problema pe care o are sau de o anumită situație
  • de exemplu, unii oameni nu știu ce e ăla marketing digital, de aceea creăm un articol sau o postare care să informeze publicul larg în privința acestui termen
  • exemple de tipuri de conținut potrivite: articole de blog, articole presă, infografice, podcasturi, știri, ebooks, webinarii etc.

Etapa 2 – Consideration (Considerație)

În această etapă clientul devine conștient de o anumită situație și începe să ia în considerare ceea ce a aflat. Începe să se informeze din mai multe surse.

  • videoclipuri de training, videoclipuri care oferă soluții, documente informative, prezentări, evenimente online, evenimente offline etc.

Etapa 3 – Analiză și comparare

Aici clientul știe că are o anumită nevoie pentru el sau pentru afacerea lui și analizează piața, compară diferite surse pentru a decide în ce direcție va merge, dacă va cumpăra și ce va cumpăra.

  • ghiduri de cumpărare
  • informații detaliate despre produs/serviciu
  • tutoriale
  • studii de caz
  • testimoniale
  • perioadă de gratuitate în vederea testării produsului/serviciului
  • webinarii
  • mape de prezentare

Etapa 4 – Achiziția

Etapa în care clientul a luat o decizie și va cumpăra produsul sau serviciul tău. În această etape intervin alte aspecte ce țin de marketingul prin conținut precum

  • demo la produse
  • studii de caz avansate
  • prezentări concise
  • workshop-uri
  • agende

Etapa 5 – Loialitatea

În această etapă trebuie să menținem loialitatea clientului față de marcă. Practic trebuie să continuăm să oferim conținut de calitate care să mențină clienții activi. Cu cât oferim mai multă valoare clientului cu atât avem șanse mai mari să ne recomande mai departe și să ieșim în câștig. Aici companiile trebuie să țină cont de faptul că un client loial va aduce mai mulți bani de-a lungul timpului și se dovedește a fi mai ieftin decât un client nou.

41 de tipuri de marketing digital prin continut
41 de tipuri de marketing digital prin continut

Ex: ai o frizerie. Faci reclame pentru a atrage clienți.

Dacă reușești să menții loiali clienții aceștia vor veni la tine constant și vei fi scutit să mai plătești reclame deoarece ajungi în situația în care nu mai ai timp să te ocupi de toți (situația ideală).

Doar că în acest caz de obicei unii aleg să meargă pe o strategie de creștere a afacerii prin crearea unui salon cu mai mulți frizeri pentru a face față la o cerere mai mare.

Social Media Marketing

O industrie gigantică.

Sunt sute de rețele de social media și este bine să fim prezenți acolo unde sunt și clienții noștri.

cele mai populare retele sociale din lume dupa numarul de utilizatori activi
Cele mai populare retele sociale din lume dupa numarul de utilizatori activi octombrie 2020 – Statista

Potrivit Statista, acestea sunt cele mai utilizate rețele sociale din lume. Facebook domină cu 2.7 miliarde de utilizatori activi zilnic, urmat de Youtube, WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat, Instagram, TikTok etc.

Când vinde vorba de Social Media în Digital Marketing, este foarte important să alegem platformele potrivite pe care să activăm și totodată să cunoaștem toate facilitățile pe care ni le oferă platformele pentru a putea beneficia maxim de pe urma lor.

Ce înseamnă să cunoaștem platformele? Înseamnă să știm exact ce tip de conținut să postăm, când să postăm, unde să postăm, cum să postăm și de ce să postăm.

Aceste aspecte le vom detalia mai jos:

social media marketing pe facebook
Social media marketing pe facebook

Social Media Marketing pe Facebook

Câteva statistici interesante potrivit HootSuite:

  • peste 90 de milioane de afaceri mici folosesc Facebook
  • 87.1% din marketerii din Statele Unite folosesc Facebook ca platformă de marketing
  • un utilizator facebook, apasă clic în medie pe 11 anunțuri lunar
  • 94% din veniturile facebook de pe anunțuri provin de pe mobil
  • reach-ul mediu al unei postări pe facebook este de 5.5% din numărul total de urmăritori ai paginii
  • rata de angajament (like/comment/share) la videoclipuri este de 6.13%

Cum putem face marketing pe Facebook?

  1. Creează o pagină de business pe Facebook
  2. Actualizează datele paginii: nume, locație, tip de pagină, fotografie de profil, fotografie de copertă, link-uri, descriere etc.
  3. Invită prietenii să dea like la pagină și distribuie pagina pe diferite grupuri.
  4. Începe să creezi o strategie de conținut pe facebook bazat pe informațiile din secțiunea Content Marketing de mai sus și postează regulat. Poți folosi Facebook Creator Studio pentru a programa postări din timp.
  5. Dacă ai firmă și vrei să vinzi produse, poți încerca Facebook Marketplace
  6. Creează un grup de Facebook pentru clienții și urmăritorii tăi și postează lucruri relevante pentru ei
  7. Intră în toate grupurile de Facebook care au legătură cu domeniul tău și creează postări atractive și creative prin care să îți promovezi afacerea direct și indirect
  8. Creează un Eveniment online pe Facebook prin care să atragi oamenii să se uite la un webinar live
  9. Fii activ pe Story la pagina de Facebook. Încearcă să postezi zilnic diverse imagini, texte sau filmulețe și adaugă inclusiv link spre website-ul tău pentru detalii.

Câteva detalii și sfaturi legat de Marketingul digital pe Facebook:

  • La fel ca în orice business, trebuie să existe niște obiective clare și o strategie la mijloc. Obiectivul poate fi de creștere, de exemplu: creșterea numărului de followers la pagină de la 100 la 1000 în următoarele 3 luni cu ajutorul postărilor organice și a unei campanii de giveaway.
  • Pe Facebook există anumite KPI-uri (key performance indicators), adică indicatori care îți arată performanța postărilor și a paginii (ex: Engangement, Reach, Nr. Comentarii, Nr. React-uri etc.). Pe baza lor poți analiza evoluția paginii tale și îți poți da seama ce tipuri de postări merg bine la public și ce nu:
    • exemplul 1: vom posta luni seara la ora 19:00 o imagine cu un citat care are legătură cu domeniul nostru și următoarea zi vom posta 1 videoclip motivațional (care are tot legătură cu domeniul în care activează compania noastră). Vom posta zilnic diverse tipuri de postări și la finalul lunii ne vom uita peste acei indicatori care ne arată ce postare a avut cel mai mare impact și vom încerca să înțelegem de ce. După aceea vom stabili o listă cu postări care prind bine la public și vom încerca să punem accent pe ele.
  • Facebook este o platformă socială în primul rând. Oamenii intră pe Facebook pentru a socializa, pentru a vedea ce mai face vecinu, ce pisică și-a mai luat Gheorghe, ce se mai întâmplă prin lume etc. Oamenii de asta intră pe Facebook în primul rând.
  • Faptul că Facebook a devenit o platformă foarte bună pentru promovare și vânzare se datorează altor aspecte, și aici intervine partea de Advertising și Lead-uri organice.
  • Dacă reușești să înțelegi ideea de „platformă socială” vei crea postări mult mai profunde care să genereze acțiuni cât mai multe din partea utilizatorilor și vei avea doar de câștigat. În schimb dacă vei posta doar link-uri de vânzare, produse și servicii, vei genera mai puține acțiuni și vei scădea impactul în fața oamenilor.
  • Reach-ul (adică câți oameni îți văd postarea ta la ei pe news feed) organic scade anual pe Facebook și e destul de nesemnificativ dacă nu reușești să atragi un engangement (react, comment, share, click) la postare.
  • Algoritmul este gândit să afișeze postările la 10% din audiența totală în primele minute de când a fost creată postarea. Dacă audiența nu a reacționat în niciun fel la postare, aceasta va fi considerată nulă și nu va mai fi afișată mai departe.
  • O metodă bună de a crește impactul postărilor este să le distribui pe diferite grupuri de facebook (inclusiv chat) și să stârnești acțiuni de acolo. Atenție doar pe ce grupuri le distribui: asigură-te că au legătură cu domeniul tău și că nu creezi spam (adică încearcă să nu fii enervant cu reclamele deoarece riști să fii dat afară din grupuri).
  • Videoclipurile au cea mai crescută rată de angajament. Sfatul nostru este să le faci cât mai dinamice și captivante și să le diversifici. Live-urile atrag foarte mult reach și engangement și sunt o oportunitate grozavă de a interacționa cu audiența ta.
  • Inspiră-te de la alții. Intră pe paginile de facebook ale competiției sau a altor afaceri din țară și străinătate și inspiră-te din ceea ce fac ei. Preia ce e mai bun și adaptează la strategia ta de social media.
  • Citește alte articole despre social media marketing pe Facebook

Social Media Marketing pe Instagram

Câteva statistici despre instagram conform HootSuite:

  1. Instagram este în top 2 aplicații descărcate pe Apple Store
  2. Instagram este pe locul 10 în cele mai căutate cuvinte cheie de pe Google
  3. 1 miliard de oameni folosesc instagram zilnic
  4. 500 milioane de oameni folosesc instagram zilnic
  5. 63% din utilizatorii instagram se conectează cel puțin 1 dată pe zi pe platformă
  6. 200 de milioane de utilizatori instagram vizitează cel puțin 1 profil de instagram business zilnic
  7. 62% din utilizatorii de instagram devin mai interesați de un brand sau un produs după ce îl văd în story-uri
  8. 130 milioane de utilizatori instagram apasă pe link-urile de shop
  9. Potențialul de advertising pe instagram ajunge la 849.3 milioane de utilizatori
  10. Brand-urile plătesc influencerii pe instagram între 100$ și 2.085 $ per postare
  11. Instagram câștigă 12.32 miliarde de dolari din anunțurile plătite în 2020

Cum putem face marketing pe instagram?

  1. Ne creem un cont de instagram cu ajutorul adresei de business (ex: contact@vincit.ro) și avem grijă să îl setăm ca și cont de business (Intrăm în aplicația Instagram pe Smartphone – Profil – Setări – Cont – și alegem „cont de afaceri / business account”. E foarte important acest pas deoarece vom putea beneficia de statistici despre utilizatorii care ne vizitează contul și alte facilități de marketing.
  2. Ne setăm un nume de cont și de recunoaștere unic (de ex: @MarketingRomaniaMentor ), adăugăm poza de profil, descriere a contului, hashtag-uri specifice industriei noastre, locația și un link spre pagina web. Aceste lucruri ne vor ajuta să fim descoperiți pe instagram.
  3. Setăm obiective clare, audiența, tipul de conținut pe care urmează să îl postăm pentru a atrage urmăritori interesați de nișa în care activăm.
  4. Concepem o strategie de content marketing și începem să postăm diversificat imagini și videoclipuri de calitate care să ofere valoare publicului nostru.
  5. Avem grijă ca la fiecare postare să avem setate dimensiunile potrivite (1:1, 4:5 – 1080×1080 pixeli sau 1350×1080 sau 16:9 full hd 1980×1080 pentru videoclipuri landscape și 1080×1920 pentru story-uri – 1350×1080 pentru reels-uri și înregistrări), să punem 30 de hashtag-uri, descriere, locație și tag la alte persoane sau conturi.
  6. Să postăm zilnic pe story.
  7. Să ne conectăm pagina de instagram la contul de Facebook Business Manager pentru a putea crea reclame plătite și pentru a putea posta din instagram direct pe facebook pe pagină sau pe story.

La fel ca la Facebook, trebuie să punem accent pe calitatea conținutului oferit. La Instagram trebuie să ne ocupăm intens de cont pentru creștere organică.

Câteva sfaturi și sugestii pentru creștere pe instagram:

  • urmărește hashtag-uri din domeniul tău (ex: dacă avem agenție de marketing digital urmărim: #digitalmarketing #marketing #socialmedia etc.)
  • comentează și reacționează la postările altor conturi care au publicul tău țintă
  • urmărește conturi cu publicul tău țintă și încearcă să atragi oameni de pe alte conturi pe contul tău
  • intră pe conturi de la competiție și începe să urmărești persoane de acolo, să le comentezi la postări și să le trimiți mesaje private prin care îi îndemni să „arunce o geană” pe contul tău (adică să îl viziteze)
  • postează regulat. După ce reușești să îți dai seama care sunt orele potrivite și tipurile de postări agreate de către urmăritorii tăi, continuă procesul și fii perseverent!
  • creează colaborări cu alte conturi prin care să vă promovați reciproc sau prin care să oferiți unul altuia postări și menționări în povești și articole
  • creează campanii de giveaway în schimbul urmăririlor
  • inspiră-te de la alții și citește articole sau urmărește videoclipuri pe youtube care să îți explice ce mai poți face și cum anume

Am prezentat doar 2 dintre cele mai mari și cunoscute platforme pentru Social Media Marketing, însă mai sunt și altele precum Linkedin, Pinterest, Quora, Reddit, Twitter, Snapchat, Youtube, Facebook Messenger, Telegram etc. Important este să fii prezent acolo unde sunt clienții tăi și să creezi un angajament în rândul fanilor tăi pentru a crește conturile și afacerea.

Pay per Click (PPC) Advertising în Marketingul Digital

După cum ți-am spus mai sus, Pay per click marketing este o formă de promovare online digitală prin care marketerii cheltuie bani atunci când oamenii apasă click pe reclamele lor.

Termenii pe care ar trebui să îi cunoști despre PPC:

Search Engine Marketing (SEM) – se referă la toate canalele de promovare de pe un motor de căutare (ex: Google, Yahoo, Bing) și cuprinde atât promovarea plătită cât și optimizarea.

Cost per click (CPC) – totalul de bani pe care un advertiser îl are de plătit pentru fiecare click dat pe o anumită reclamă. Un cost mai mare înseamnă adesea o industrie mai competitivă. În Google Ads de exemplu poți seta un nivel maxim pe care să îl licitezi pentru afișarea unei reclame în motorul de căutare, de exemplu 1.2 lei.

Locurile pentru cuvântul cheie respectiv sunt limitate de aceea cineva care are un buget mai mare pentru 1 click, adică licitează 1.3 lei îți poate fura locul în rezultatele de căutare, în zona cu reclame plătite. Totodată dacă toți competitorii de pe un anumit cuvânt cheie licitează maxim 0.8 lei, tu care licitezi suma maximă de 1.2 lei vei plăti doar 0.9 lei și nu întreaga sumă licitată.

Este o opțiune destul de cinstită din partea Google.

Oricum, costul per click e influențat de mai mulți factori calitativi ce țin de setarea reclamelor până la pagina pe care ajunge utilizatorul inclusiv. Este o parte destul de tehnică a domeniului și necesită cunoaștere și experiență.

Click Through Rate (CTR) – un indicator pentru performanța campaniei. Se calculează prin împărțirea numărului total de click-uri ale campaniei cu numărul total de impresii. De exemplu pentru 1000 de impresii și 100 de click-uri pe link-ul reclamei, CTR = 10 %. Cu cât e mai mare această rată cu atât înseamnă că acea campanie a fost suficient de bine optimizată pentru publicul țintă.

Ad Rank – Determină poziția unei reclame pe o pagină de rezultate ale căutărilor. Este egal cu maximul costului per impression (CPM/cost per mille) x Scorul de calitate (quality score).

Maximum bid = cât de mult vrei să plătești pentru un anunț.

Quality Score – unul dintre cei mai importanți indicatori. Îți spune cât de relevant este conținutul tău bazându-se pe indicatori precum CTR și alte variabile, inclusiv landing page-ul. Quality Score e un indicator de la Google puțin mai abstract. Cu cât ai scorul de calitate a reclamei mai mare cu atât costurile pentru reclame se vor micșora.

Cost per Acquisition (CPA) sau Cost per Conversion – un cost pe care îl plătești pentru fiecare client nou. Se calculează împărțind totalul costului de conversie la numărul de conversii.

Conversion Rate (CVR) – Se calculează împărțind numărul total de conversii la numărul de click-uri.

Este un procent care îți arată cât la sută din oamenii care au dat click pe o reclamă au îndeplinit obectivul reclamei (obiectivul fiind acela de a vinde ceva). De exemplu pentru 10 conversii din 100 de click-uri, rata de conversie e 10%. E important să te focusezi pe vânzări mai degrabă decât pe numărul de click-uri sau impresii.

Cost per Mille (CPM) – costul pentru 1000 de afișări.

Aici nu plătești click-urile pe link-ul reclamei ci plătești efectiv pe un număr de afișări. De exemplu poți afișa un banner în rețeaua Google pe care să îl vadă 1000 de oameni, iar pentru acei 1000 de oameni plătești o anumită sumă.

Împărțind numărul total de impresii al unei campanii la numărul total de impresii pentru care campania ta a fost eligibilă, poți obține niște date statistice indirecte despre cota de piață a competiției în online.

Lifetime Value (LTV) – timpul de viață al unui client față de brand-ul tău. De exemplu, o persoană devine client în momentul unei achiziții, însă el poate în continuare să cumpere produse sau servicii de la tine chiar și după 1 an. Totuși calcularea LTV poate fi foarte complexă deoarece se iau în considerare alți indicatori precum rata de retenție, profitul per client, discount-urile etc.)

Campania – Se referă la tema aleasă pentru a face reclamele. Conține diferite grupuri de reclame și reclamele în sine. Pe Facebook poți începe să faci reclame plătite doar după ce setezi un obiectiv al campaniei, obiectiv care poate însemna: brand awareness, reach, traffic, engangement, instalări de aplicație, vizualizări de videoclipuri, atragere de lead-uri, mesaje, conversii, vânzări de catalog, și trafic pe magazin.

Ad Group – Poți crea o serie de reclame într-o campanie cu diferite costuri și setări.

Ad – Reclama ta cu descrierea, link-urile și conținutul specific.

Ad Text – cuvintele cheie trebuie să descrie exact ceea ce prezinți în reclama ta. Asigură-te că au relevanță.

Landing Page – Aici este locul unde vor ajunge utilizatorii tăi.

Când faci promovare plătită în marketingul digital, este important să înțelegi necesitatea unui website. Fără un website sau o pagină web unde să îi duci pe potențialii tăi clienți, afacerea ta nu poate beneficia de toate posibilitățile pe care le ai prin Advertising.

Ține minte că această pagină web trebuie să fie relevantă pentru utilizator. Când faci o reclamă, conținutul acesteia trebuie să oferei oamenilor contextul ideal. De exemplu, nu faci o reclamă la pantofi sport cu discount și tu îi duci pe oameni pe pagina de website principală de la magazinul tău online.

Acest lucru poate cauza o mare confuzie în mintea clientului și riști să îl pierzi. Ce poți face în schimb este o reclamă cu discount la pantofi sport care să îi ducă spre o pagină de unde să cumpere direct acei pantofi sport prezentați în conținutul reclamei.

Oamenii nu dau click pe reclame dacă nu au un interes să o facă, iar dacă reclama îi duce unde nu trebuie riști să pierzi bani și clienți.

Atenție! Înainte să rulezi reclame pe Facebook, asigură-te că respecți politica de advertising, în caz contrar riști dezactivarea contului de business și chiar a celui personal.

La fel și la reclamele pe Google, asigură-te că nu încalci regulile și politica de advertising.

Dacă ești antreprenor cel mai potrivit îndemn pe care ți-l dăm este să lași aceste anunțuri plătite pe seama persoanelor cu experiență și cunoaștere.

PPC este o industrie masivă, după cum am menționat mai sus, și necesită multă cunoaștere și practică.

Dacă dorești să îți bați capul cu așa ceva, îți recomandăm cursurile de la Facebook și Google care te vor învăța treptat cum să le folosești platformele cât și informare constantă în domeniu.

Ce îți putem spune noi despre PPC Advertising sunt următoarele:

  • cele mai populare platforme de PPC sunt Google Ads și Facebook Ads
  • poți citi mai multe despre Facebook Ads aici, și despre Google Ads aici
  • remarketing-ul este un punct cheie în strategiile de marketing digital

Affiliate Marketing

Aici este vorba despre veniturile pasive. Aici vom vorbi din 2 puncte de vedere:

  1. Dacă vrei să promovezi pe alții și să câștigi venituri pasive în schimb
  2. Dacă vrei să fii promovat de alții și să câștigi clienți

Pentru prima variantă treaba este destul de simplă.

Dacă folosești anumite platforme, produse sau servicii poți să fii un intermediar pentru ele și să câștigi comision din vânzare. Există numeroase platforme care oferă link-uri de afiliere propriilor clienți. De exemplu, dacă vrei să cumperi un site web de la o firmă tu vei plăti practic un abonament anual pentru acele servicii.

Ei bine, în contul tău de utilizator vei avea un link special pe care îl poți distribui cu alți prieteni, cunoștințe și oameni care odată ce vor da click pe acel link și vor cumpăra serviciul respectiv, tu vei primi comision din acea vânzare.

Această tactică de marketing este foarte benefică și reprezintă o situație win – win.

Pe de o parte, tu ca utilizator al unei platformei/produs/serviciu faci reclamă și recomanzi mai departe ceea ce deja folosești și îți place și primești bani în schimbul clienților aduși, pe de altă parte, tuca afacere poți beneficia de reclamă pe bază de recomandare și clienți direcți, adică de venituri.

Cel mai des întâlnim această formă de marketing la servicii software, deoarece acele afaceri sunt interesate de cantitate cât mai mare de clienți, însă putem întâlni și la alte tipuri de afaceri.

Unele companii fac parteneriate cu oameni cu influență (influenceri) prin care le oferă bani în schimbul clienților. Acesta este un tip de marketing afiliat.

Ideea stă în felul următor:

E important dacă promovezi un produs/serviciu să fie ceva ce folosești sau se aliniază cu valorile și percepțiile tale. Dacă promovezi orice „tâmpenie” oamenii vor deveni reticenți și vei pierde încrederea în ei.

Pentru varianta 2 în care tu faci marketing afiliat, asigură-te că nu accepți pe oricine să îți facă reclamă deoarece uneori s-ar putea să îți dăuneze. De exemplu, nu ai vrea ca brand-ul tău de lux să fie asociat cu un personaj de cancan care are valori depărtate de ceea ce vrea brand-ul să transmită. Pe scurt, dacă ești o afacere care promovează calitate și onestitate, nu lucra cu oameni mincinoși și slab pregătiți.

În cazul acesta, marketing-ul afiliat poate fi benefic din simplul motiv că îți mărești șansele de a acapara noi clienți și plătești doar pe rezultatele obținute. Dacă faci vreodată o reclamă cu un influencer, asigură-te că setați bine obiectivele și indicii de măsurare.

Dacă obții 10 vânzări de pe urma unui influencer, costurile tale pentru care îl plătești ar trebui să fie mai mici decât veniturile de pe urma campaniei, nu? Cel puțin așa ar fi ideal. Unii influenceri pot cere prețuri exorbitante și uneori poți câștiga mult mai mult dacă faci afaceri cu un „micro-influencer”.

Ce e un micro-influencer? E o persoană care are un număr relativ mic de urmăritori (sub 10.000), însă este foarte nișat pe un anumit subiect.

De exemplu, poate fi mult mai profitabil să faci reclame prin intermediul unui micro-influencer care promovează industria foto-video și aparatele foto (tu având un business care vinde aparatură cinematografică), decât dacă faci reclame printr-un influencer care are mulți urmăitori neinteresați de astfel de aparaturi.

Email Marketing

Email Marketing

În primul rând vreau să începi să citești articolul „Ultimele noutăți despre Email Marketing” de pe Blogul Vincit ca să înțelegi de ce e important email marketing-ul și ce potențial are.

Când vine vorba de Email Marketing totul se bazează pe alegerea platformei potrivite și pe creșterea listei de contacte.

Noi folosim și recomandăm MailerLite însă tu poți opta să alegi ceea ce îți place. Folosim această platformă deoarece am testat peste 10 platforme de email marketing și aceasta ni s-a părut cea mai potrivite și din punct de vedere al costului dar și al facilităților pe care le oferă.

Ce platforme de email marketing mai sunt?

  • MailerLite
    • Îl folosim noi deoarece e bun raport calitate – facilități – preț
    • Dacă apeși pe link-ul acesta și te întregistrezi în platformă vei primi 18 euro credit (practic 2 luni gratuit) iar noi vom primi în schimb același credit. Win – Win.
    • Platforma are un sistem unic de înregistrare. Nu lasă pe oricine să o folosească, trebuie să îndeplinești niște criterii minime, vei vedea după înregistrare.
  • MailChimp
  • AdWeber
  • ActiveCampaign
  • LandXpress (românesc)
  • CampaignMonitor
  • GetResponse
  • SendinBlue
  • SendPulse
  • Contant Contact
  • NewsLetter2Go
  • etc.

Îți recomandăm folosirea unei astfel de platforme deoarece aceștia optimizează mereu aplicațiile pentru a fi optime, iar costurile sunt relativ mici comparativ cu deținerea unei platforme proprii la care trebuie mereu să actualizezi în caz de erori sau alte probleme.

Plus că aceste platforme sunt create strict pentru acest scop și joacă la „scală mare” și sunt recunoscute de principalele platforme de email pe care o folosește oricine (yahoo, gmail), astfel vei evita ca mesajele să intre în spam.

Ți-a plăcut Ghidul? Oferă-i un rating anonim *

Votează mai jos iar apoi apasă pe butonul

Ce ai vrea să fie diferit la acest ghid?

Spune-ne feedback-ul tău. Va rămâne confidențial

Lasă-ne adresa ta de e-mail pentru a-ți putea trimite mai multe informații și materiale premium *

În cazul în care optezi să ne trimiți email-ul tău îți dai automat acordul cu privire la politica noastră de confidențialitate aflată pe https://vincit.ro/politica-de-confidențialitate

Vincit.Ro Logo

Top Informații Private

Completează formularul de mai jos pentru a putea primi informații private despre Marketing Digital pe Email!

Alătură-te grupului privat de Facebook DIGITAL MARKETING ROMANIA!

Click pe imagine și intră în grupul privat de Facebook!

Digital Marketing Romania

Click pe imagine și intră în grupul privat de Facebook!
51vot
Rating Articol
Abonează-te
Notifică
guest
0 Comentarii
Feedback în linie
Vezi toate comentariile