Culorile sunt cele mai de impact modalități de a percepe lumea și tot ce ne înconjoară și sunt esențiale în strategia ta de marketing.

Psihologia culorilor este o practică consacrată în marketing și trebuie să profiți de aceste informații.

Culorile au o influență extraordinară asupra creierului uman.

90% dintre oameni văd culorile ca pe principalul factor în decizia de cumpărare. Studiile spun că oamenii judecă un produs în mod subconștient în primele 90 de secunde de la prima vizualizare și 90% din inspecție are legătură strict cu culorile alese.

Sursa: KISSmetrics 2013

Știai că…

Compania internațională producătoare de ketchup, HEINZ, și-a schimbat semnătura ambalajului din roșu în verde iar acest lucru le-a produs peste 10 milioane de vânzări de sticle în primele 7 luni de la lansare, rezultând venituri de 23 milioane de dolari.

Cu ajutorul cunoașterii acestei psihologi a culorilor poți crea conexiuni puternice cu mintea utilizatorilor și le poți induce exact ceea ce vrei să obții de la ei (vezi mai jos).

Ține cont că aceste percepții au loc la nivel subconștient și nimeni nu stă în realitate să se gândească (în mod conștient) la cât de frumoase sunt culorile alese de un anumit brand (cu excepția marketerilor).

Să explorăm lumea psihologiei culorilor în marketing mai îndeaproape

Ce este psihologia culorilor?

Se referă la un domeniu științific care afectează comportamentul consumatorului, însă încă de la primele studii despre această psihologie (undeva în secolul XVI), subiectul este destul de controversat. Dar lăsând teoriile la o parte, treaba este clară: ne ajută în marketing.

O culoare bine aleasă care să se potrivească cu afacerea ta poate defini un brand de succes. Deoarece suntem pe un blog de marketing digital, vom face referile la cum ne pot afecta culorile în mediul digital.

În crearea strategiei de brand, fiecare companie trebuie să își definească foarte bine culorile încă de la început deoarece le va determina succesul pe termen lung. Ia exemplul Coca-Cola. Brandul a ajuns atât de puternic de-a lungul timpului încât oamenii au început să asocieze culoarea roșu cu brandul Coca-Cola, ceea ce la nivel de marketing depășește până și cele mai adânci dorințe ale firii umane.

În alegerea culorilor potrivite trebuie gândit un plan cu exactitate, și crede-mă când îți spun că lucrurile nu sunt simple în acest domeniu. Necesită creativitate, cunoștință de cauză și multă practică. S-ar putea ca, alegând să faci lucrurile de unul singur să nu ți se pară prea complicat deoarece, cel mai probabil, nu cunoști prea multe și ți se pare OK așa cum e.

Dar apoi dacă te întrebi de ce nu merg vânzările, de ce oamenilor nu le place brand-ul tău sau ceva merge prost, să te uiți în oglindă când vrei să dai vina pe cineva.

„Culorile sunt limbajul subconștientului”

Carl Jung

Cum să alegi culorile potrivite pentru website-ul tău?

Poți combina diverse culori, primare, secundare și terțiale atâta timp cât merg bine una cu cealaltă.

Exemplu pozitiv: galben cu verde, alb cu negru, nuanțe închise și deschise de albastru cu alb, culori închise cu culori deschise etc.

Exemple negative: roz cu roșu, culori deschise greu de citit, culori țipătoare, curcubee etc.

Ca și tehnică, poți combina culori complementare sau te poți folosi de triunghiul culorilor Roșu – Galben – Albastru și poți să le mixezi.

Ce înseamnă fiecare culoare (exemplu)

Unelte online de generare a paletelor de culori

Există și unelte online care ne fac viața mai ușoară în alegerea culorilor potrivite. Am să îți prezint o unealtă gratuită pe care o folosesc de când am auzit de ea:

Coolors.Co – este un generator de palete de culori. Fiecare culoare de acolo se potrivește. Poți seta diferite nuanțe, poți alege tu o culoare de la care să pornești, poți bloca culorile preferate. Tot ce trebuie să faci este să pornești generatorul de culori și să apeși tasta SPACE și vei avea automat culori generate. Te poți folosi chiar de paletele lor de culori gata predefinite.

În lumea marketingului digital (sau a programării mai exact), culorile au un cod de cifre și litere, de exemplu #FFFFFF = culoarea albă. Aceste coduri de culori sunt folosite pentru programare și design web.

Exemple de culori folosite de brand-uri internaționale, sursa foto: ParallelBranding

Exemple de utilizare a design-ului în Psihologia Culorilor

Acum că ne-am făcut cât de cât o idee despre ce înseamnă culorile și de ce sunt atât de importante, trebuie să analizăm cât mai multe brand-uri de succes internaționale și naționale și să preluăm ce este mai bun de la fiecare. Este insuficient să cunoști modul de utilizare al culorilor doar la nivel de bază, de aceea am creat acest articol ca să îți explic câteva aspecte cruciale în alegerea culorilor potrivite.

Culoarea Alb

Este o culoare care a devenit foarte populară în ultimii ani deoarece exprimă puritate, ordine și este perfectă pentru ochiul uman. Albul se poate folosi în orice industrie, dar în principiu e folosit în medicină și website-uri de lux. Probabil ai observat că în utlima vreme se pune destul de mult accent și pe minimalism și simplitate.

Acest lucru, după părerea mea, se datorează faptului că oamenii nu mai au suficientă răbdare să stea să analizeze un website foarte încărcat de butoane și texte, și totul a devenit mult mai intuitiv și simplu în utilizare. Dacă mai de mult vedeai website-uri pline de meniuri și informații prost structurate de nici nu știai unde să te uiți, acum lucrurile s-au schimbat.

Partea bună la culoarea albă este faptul că o poți combina cu orice altă culoare.

Culoarea Negru

Negrul ca și emoție exprimă putere, control, autoritate, disciplină și eleganță. Se folosește cam în orice industrie în combinație cu alte culori. Se poate folosi pentru a ascunde sentimente, pentru a intimida, pentru a radia autoritate, pentru a crea frică și totodată este asociată cu mister.

Dacă vrei să te faci remarcat, alegerea culorii negre ca și culoare primară poate fi în favoarea ta. Totuși ține cont de faptul că este mai greu să citești de pe un fundal negru decât de pe un fundal alb. De mici suntem obișnuiți cu scrisul negru pe alb și nu invers. Încearcă totuși să nu folosești negrul în mod masiv deoarece s-ar putea să ai un efect nedorit din partea vizitatorilor. Negrul este asociat în mod subconștient cu incertitudine și răutate și trebuie utilizat cu mare grijă.

Roșu

O culoare puternică, ce exprimă energie, urgență, curaj și pasiune. Se utilizează de obicei atunci când vrei să atragi atenția și să induci spre concentrare, în special în mesajele promoționale atunci când ai o ofertă (probabil ai văzut etichete roșii cu galben cu promoții la unele produse din Kaufland). Culoarea este populară în industria sportului, divertismentului și a produselor pentru copii. Roșul e de preferat să rămână în combinație cu alte culori.

Albastru

Se poate utiliza în diferite nuanțe, mai închise sau deschise, dar în principiu ca emoție transmite libertate, încredere, cunoaștere, responsabilitate, onestitate, loialitate și securitate. Este folosit în diferite industrii printre care: comunicare, securitate, tehnologie, contabilitate, navală și aeriană. Se folosește pentru a inspira încredere, pentru a sugera precizie, pentru a stimula productivitate, reduce stresul, relaxare și pentru a crea ordine.

Albastrul este culoarea cea mai preferată de utilizatori la nivel Global. Când folosești culoarea albastră ai grijă să nu pari rece și distant. De asemenea, în industria mâncării nu este ideală folosirea culorii albastre deoarece a fost demonstrat științific că reduce apetitul.

Verde

Verdele se folosește în special în industria turismului, educației, imobiliarelor și organizațiilor non-profit. Este o culoare care exprimă creștere, armonie, bunătate, siguranță și echilibru. În unele cazuri verdele nu prea merge, de exemplu în cazul produselor de lux.

Gri

Când ai nevoie de o culoare neutră și complementară pentru design-ul tău, gri-ul este alegerea potrivită. Folosit în diferite ipostaze, gri-ul exprimă neutralitate, formalitate, liniște și în general se utilizează în combinație cu alte culori. E o alegere potrivită pentru industria tehnică. Ca și atenționare, ține cont că ce e prea mult strică: gri-ul poate să-ți facă website-ul să pară sobru.

Galben

Culoare a entuziasmului, oportunităților, pozitivismului, spontaneității și bucuriei, galbenul este o culoare des folosită în industria alimentară, sport și transport. Este folosită pentru a stimula creierul, încurajează relaxarea și pentru creșterea notorietății.

Dacă vrei ca website-ul tău să te binedispună, folosește galben. Designerii consideră culoarea galben ca fiind tinerească și transmite energie pozitivă. La fel ca orice altă culoare prezentată mai sus, nici galbenul nu trebuie utilizat în exces deoarece poate deveni destul de obositor.

Concluzia

Desigur, mai sunt numeroase culori pe care nu le-am menționat, ca să nu mai vorbim și de diferitele nuanțe, umbre etc. Ideea de psihologie a culorilor în marketing este destul de importantă. Am studiat acest lucru și la facultate și pe parcurs am aprofundat ideea, lucrând în domeniu. Tu ca antreprenor trebuie să fii conștient de aceste aspecte deoarece viitorul afacerii tale depinde de micile detalii precum acesta. Analizând diferite brand-uri și culori îți poți face o idee mai bună despre ce vrei cu adevărat de la compania ta. Important este să înțelegi un lucru de bază și anume faptul că nu doar ție trebuie să îți placă design-ul și culorile alese, ci în special audienței tale. În caz contrar pierzi audiența.

Vincit.Ro Logo

Top Informații Private

Completează formularul de mai jos pentru a putea primi informații private despre Marketing Digital pe Email!

Alătură-te grupului privat de Facebook DIGITAL MARKETING ROMANIA!

Click pe imagine și intră în grupul privat de Facebook!

Digital Marketing Romania

Click pe imagine și intră în grupul privat de Facebook!
00vot
Rating Articol
Abonează-te
Notifică
guest
0 Comentarii
Feedback în linie
Vezi toate comentariile